Starten

Kenmerken van een succesvol bedrijf

Kenmerken die een bedrijf succesvol maken zijn o.a. duidelijk visie, gefocust blijven en voldoen aan de behoeften van de klant

Kenmerken van een succesvol bedrijf pieter pot
Ben je pas je eigen bedrijf begonnen of ben je van plan deze te starten? Je bent gelukkig niet de enige en daardoor zijn er een aantal kenmerken die succesvolle bedrijven delen. Om zelf succesvol te worden is het dus belangrijk om na te denken wat er nodig is om dit te bereiken. Kenmerken die een bedrijf succesvol maken zijn onder meer een duidelijk visie, gefocust blijven en voldoen aan de behoeften van de klant.

Hou vast aan een duidelijke visie

Een goede visie is de sleutel tot een succesvol bedrijf. Neem als voorbeeld het bedrijf Pieter Pot. Ondanks de pieken en dalen hebben zij zich altijd vastgehouden aan hun visie om verpakkingsvrije producten te verkopen. Hoewel het businessmodel een update heeft gekregen is de visie altijd wel constant gebleven en hebben zij altijd verpakkingsvrije producten verkocht. Zonder een visie zou het moeilijk zijn geweest om constant de goede richting in te bewegen. Daarnaast zorg je met een duidelijke visie ervoor dat je weet waar je bedrijf voor staat en ben je beter in staat om je doelen te bereiken.

Blijf gefocust

Het is makkelijk om afgeleid te worden door de vele taken die komen kijken bij het runnen van een bedrijf. Maar het is belangrijk om je hoofd erbij te houden en gefocust te blijven. Stel doelen voor je bedrijf en hou je uiteindelijk vast eraan. Hierdoor zul je gefocust werken en werk je toe naar de doelen die je hebt vastgesteld. Gaat het even niet goed? Neem dan een stapje terug en evalueer de situatie. Een belangrijke tip hierbij is: concentreer je alleen op de dingen die je kunt veranderen en waar je invloed op hebt. Zo zal je geen tijd verspillen aan invloed proberen uit te oefenen of veranderingen toe te passen op zaken die niet te beïnvloeden zijn of niet te veranderen zijn.

Voldoe aan de behoeften van de klant

Het is belangrijk om na te denken over de behoeften en wensen van de klant wanneer je een product of dienst verkoopt. Er zijn veel factoren die de beslissing van de klant kunnen beïnvloeden om wel of niet bij jou te kopen of een dienst af te nemen. Je moet bedenken wat de klant uiteindelijk wil en wat de klant nodig heeft. Als je je hierop blijft focussen zal je je product of dienst constant verbeteren wat uiteindelijk is afgestemd op de behoefte van de klant.

Vorig bericht Payhawk maakt vliegende start in Nederland
Volgend artikel Nieuw bestuur voor BeterBusiness

Nu op WijNoordHolland