Evolutie van de krachtige BMW 3-serie niet te stoppen. Is dit dan de allerbeste tot nu toe?

Autotest BMW 3-serie door onze autojournalist Raymond Duipmans


De 3-serie is het belangrijkste model van BMW en is altijd al populair geweest door zijn uiterlijk, sportieve rij eigenschappen en formaat. Net als de Porsche 911 en VW golf is het een bekende klassieker in zijn soort. In 1975 rolde de eerste 3-serie van de band en inmiddels zijn we beland bij de 7e generatie van deze premium sedan. Een succesformule, verander je die radicaal of laat je evolutie het werk doen? BMW koos voor het laatste!

Zoals altijd is dit model weer langer en breder dan zijn voorganger, 7cm en 1,5cm om precies te zijn. Hierdoor is die iets gestroomlijnder geworden met lagere cw-waarde tot gevolg, oftewel minder luchtweerstand.

Ook is die stiller geworden, dit komt door de beter geïsoleerde voorruit. Tijdens het rijden wekt dit de indruk dat de auto rustiger is geworden. Maar is dat ook zo?
De BMW 3-serie stond altijd bekend als de sportieve keuze binnen het luxe D-segment. Sinds de Alfa Romeo Guilietta en Jaguar XE is de dreier een deel van zijn voorsprong verloren. Dit is niet onopgemerkt gebleven in Beieren, want ze hebben hem weer snaar strak gemaakt en verovert daarmee zijn voorsprong terug.

De communicatie via het stuur en het chassis zijn ongekend hoog. Oneffenheden in het wegdek worden feilloos aan je doorgegeven in iedere rijmodus. In de dynamic stand voel je het allemaal natuurlijk net wat scherper, maar ongeacht hoe je rijstijl, op gebied van sportiviteit zet de 3-serie een grote stap vooruit.

Dit merk je ook in het interieur. De stoelen hebben een prettige lage zitpositie en bieden goede zijdelinkse steun als je op snelheid bochten neemt. Door de betere isolatie is de motor in verhouding met de rest van de auto een tikkeltje tam. Het motorgeluid hoor je een stuk minder dan je verwacht in een sportieve sedan. Bijna ieder model is voorzien van 4 cilinders m.u.v. M340i en 330d die we later kunnen verwachten.

Aan de binnenkant zie je dat er veel aandacht is besteed aan materiaalkeuze en afwerking. Hier liet de 3-serie nog wel eens steekjes vallen, maar nu ligt die weer volledig op koers met zijn concurrentie.

De binnenruimte is 4 cm verlengd. Dit merk je op de achterbank, maar bijzonder royaal is het nog niet met 4 volwassenen.

Zoals gebruikelijk in dit segment tref je ook hier digitale schermen, we hebben ze eerder gezien in de X5. Het navigatiescherm kan je ook als touchscreen bedienen en is in verhouding met het vorige model sterk verbeterd. Het werkt sneller, is overzichtelijker ziet er mooier uit. Bedienen kan ook via het i-drive systeem, dit werkt des BMW dus intuïtief.

BMW3_WijopdeWeg.nl

Net als bijvoorbeeld Mercedes is de 3-serie uitgerust met voice control. Een leuke feature, maar net als in een relatie zal je hier tijd in moeten investeren totdat je elkaar begrijpt. Interessante feature is de referse driving assistent. De auto onthoud tot 36km/u het laatste deel wat je hebt gereden welke hij via exact dezelfde weg achterruit rijdt. Handig als je in een wijk woont met smalle straatjes.

De testauto is betreft de 320i met 184pk met het M-pakket en zeg nou zelf. De witte lak met de zwarte 19inch velgen, grill en spiegels. Dat ziet er erg dik uit!

Vanaf €46.000,- staat deze sedan bij je voor de deur. Ga je vinken op de optielijst, dan kom je bij de testauto onderaan de streep uit op €56.157,-.

Alles bij elkaar opgeteld is de 3-serie geen grote verrassing, maar ligt in de lijn der verwachting. Is die dan nog wel geslaagd? Zonder enige twijfel! Je kunt spreken van een junior 5-serie (sorry funfers) met de dynamiek van de 3-serie. Op vrijwel ieder vlak is de auto verbetert.

Dit is evolutie i.p.v. revolutie en hij heeft zijn plek weer terug in verhouding met de concurrentie. Het is weer helemaal een 3-serie, de perfecte luxe gezinssedan voor de sportieve rijder.

Ja, dit is de beste tot nu toe!

Door onze autojournalist Raymond Duipmans