Nieuws

Zelf een auto importeren, wat kost dat

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto te importeren en vooral Duitsland is populair.


Duitsland
Zaandam
Duitsland is populair als het gaat om het vinden van een goede occasion voor een gunstige prijs. Eén van de voornaamste redenen hiervoor is natuurlijk het grote aanbod. Duitsland telt maar liefst 2.000.000 occasions, waaronder vele youngtimers met weinig kilometers op de teller. Doordat Duitsland geen BPM kent -ook wel aankoopbelasting genoemd- vallen occasions vaak veel goedkoper uit dan in Nederland. Reden genoeg dus om eens te gaan shoppen bij onze oosterburen!

BPM

Een auto importeren uit Duitsland kan dus erg voordelig uitpakken. Het is echter wel belangrijk dat je rekening houdt met de kosten voor het importeren van je auto. Met de aankoopprijs alleen ben je er namelijk nog niet.

Omdat Duitsland geen BPM rekent, is de aankoopprijs hier vaak veel lager dan in Nederland. De rest-BPM moet alleen nog wel betaald worden als je een auto importeert naar Nederland, anders zou niemand immers meer een auto bij een Nederlandse dealer kopen. Deze rest-BPM wordt echter in de eerste paar jaar dusdanig snel afgeschreven, dat het importeren van een auto in de meeste gevallen alsnog goedkoper uitvalt dan het kopen van een Nederlandse occasion. Hoeveel de rest-BPM precies bedraagt hangt af van verschillende factoren. Er zijn online verschillende tools te vinden die je kunnen helpen bij het berekenen van de rest-BPM.

Transport en papieren

Nederland heeft een zeer streng PBM- en wegenbelastingbeleid. Het is onder andere niet toegestaan om als Nederlander in een auto met buitenlandse kentekens te rijden. De boetes die aan een dergelijke overtreding hangen zijn niet mals, en het is dus noodzakelijk om het transport van de auto die je wilt importeren goed te regelen.

De beste optie is om de auto te transporteren op een trailer. Eenmaal in Nederland is er nog veel papierwerk te regelen. De auto moet eerst officieel goedgekeurd worden door de RDW, en er moeten nieuwe kentekenplaten geregeld worden. Ook moet de kwestie met de rest-BPM afgehandeld worden en moet de motorrijtuigenbelasting geregeld worden.

Kenteken

Zoals gezegd is het niet toegestaan om als Nederlander te rijden met buitenlandse kentekenplaten. Als de auto één keer in Nederland is kan je echter wel een eendagskenteken aanvragen. Met een eendagskenteken mag je één dag in Nederland rijden. Dit kenteken kan je gebruiken om naar een RDW kantoor te rijden voor een RDW-schouwing. Deze schouwing is geen keuring maar een controle van de identiteit van de auto. Pas als alles in orde is kan je een kenteken aan laten maken en een nieuwe kentekencard aanvragen bij de RDW.

Het importeren van een auto uit Duitsland is dus minder makkelijk dan het lijkt. Er is erg veel administratie die geregeld moet worden, en aan al deze handelingen zitten kosten verbonden. Gelukkig zijn er bedrijven die de hele rompslomp van je over kunnen nemen. Op die manier ben je er zeker van dat alles goed geregeld wordt en kom je niet voor onverwachte kosten te staan.

Vorig bericht Provincie blijft innovaties binnen het midden- en kleinbedrijf stimuleren
Volgend artikel Ronny Schuijt toegetreden tot het directieteam van Actan adviseurs & accountants

Nu op WijNoordHolland

ZAKELIJKE DIENSTVERLENING

Werkapp Maqqie blijft exponentieel groeien