Nieuws

Blueroots en Royal FloraHolland samen verder in digitalisering sector

Royal FloraHolland neemt een 50% belang in Blueroots, waarmee een joint venture van start gaat.


Deze joint venture ziet men als een gezamenlijke investering in het versterken van de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse sierteelt.

Via Blueroots zullen deelnemende handelsbedrijven rechtstreeks worden aangesloten op het digitale ecosysteem van Royal FloraHolland dat bestaat uit Floriday, FloraMondo en FloraXchange. Het volledige aanbod wordt op deze manier via Blueroots gekoppeld aan de ERP-systemen van de deelnemende handelsbedrijven, waardoor aangesloten handelsbedrijven snel en direct aanbod kunnen ophalen en kunnen inkopen.

Cees van der Meij, voorzitter van de RvC van Blueroots: “We bundelen op unieke wijze de krachten in de digitale ontwikkeling van onze sector. Deze samenwerking gaat verder dan een digitale koppeling. Dit model maakt namelijk verdere data-uitwisseling in de keten mogelijk, zodat iedere ketenspeler zijn eigen businessmodel kan optimaliseren.”

Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland: “Hiermee zetten we een digitaal eco-systeem neer voor de internationale sierteeltsector. Binnen deze joint venture werken we samen met handelsbedrijven én leden, onze kwekers, aan de nationale en internationale concurrentiepositie. Samenwerking is de sleutel tot succes. We hebben met z’n allen hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.”

Meer afzetmogelijkheden en inzicht in verkopen

Het effect van de joint venture is dat de afzetmogelijkheden via Floriday voor kwekers verder toenemen. Daarnaast krijgen zij meer inzicht waar hun producten precies zijn verkocht. Dit is de unieke waardepropositie waar Blueroots ooit mee van start is gegaan. Data-uitwisseling door de keten heen, is straks op moderne wijze mogelijk, via de zogeheten API structuur die door Floriday als standaard uitgerold gaat worden. De handelsbedrijven achter Blueroots krijgen via deze samenwerking toegang tot het volledige aanbod in bloemen en planten, en een moderne digitale (API) koppeling.

Sterk, efficiënt, internationaal en digitaal

Daarbij hebben die bedrijven via de API ook toegang tot de vernieuwingen in dienstverlening die op het platform ontstaan, zoals de dienst ‘Leveren uit Voorraad’. Deze diensten zijn dan straks zowel via de schermen in FloraMondo als in FloraXchange toegankelijk, maar ook direct vanuit de ERP pakketten van de handelsbedrijven. Uitgangspunt hierbij is een voor de markt zo sterk mogelijke, efficiënte en internationale digitale marktplaats.

Vorig bericht Private Equity neemt verantwoord investeren steeds serieuzer
Volgend artikel Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar

Nu op WijNoordHolland