Blijvend icoon of omgetoverd tot PC Hooft trekker?

Sinds de jaren 90 is de Land Rover Defender nauwelijks verandert, altijd was die hoekig, spartaans en van luxe onzin moest die niks hebben.


Enkele decennia later is het, een revolutie verder, een luxe wagen waarmee je uitstekend offroad uit de voeten kunt. Gelukkig zijn de rauwe randjes gebleven. In het interieur zijn klinknagels verwerkt en meerdere grepen waar je aan kunt hangen zodra je stoel jou niet meer op je plek kan houden.

De auto is door z’n hoogste en hoekige vormen op z’n zachtst gezegd imposant.
Kenmerkend voor Defender zijn het plastic traanplaat op de motorkap en aan de zijkant. Deze zijn ‘helaas’ niet meer van staal ivm voetgangersveiligheid. Je kunt er nog wel op staan als je de weg kwijt bent en de navigatie geen verbinding meer heeft, omdat je ver in het bos zit.

Door de luchtvering krijg je minder mee van de ondergrond. Dit is niet de robuuste ervaring die we kennen van zijn voorouders, comfort biedt het des te meer. Zijn karakter is die gelukkig niet verloren als het gaat om terreinrijden. Zowel middels het centrale scherm als de knoppen op het dashboard stel je in op welk soort terrein je rijdt: sneeuw, modder, rotsen, mul zand of in diepe rivieren tot een diepte van 90cm.

Je kunt ‘m volstoppen met digitale systemen, want dat is natuurlijk de trend. En ook aan de inzittenden is wat dat betreft gedacht, want hij zit vol met usb, usbc en 12-volt aansluiting + vakjes en hoekjes om alle gadgets op te bergen.

Op het dashboard zit het nodige plastic, het stuur is niet van alcantara en de ergonomie is soms wat puzzelen. Dit klinkt negatief, maar draagt er aan bij dat je je niet bezwaart voelt ‘m vies te maken, want dit is geen luxe jacht waar je voorzichtig mee moet zijn.

Wat die wel heeft is een camera in de haaienvin op het dak, die in de achteruitkijk spiegel het achterop komende verkeer projecteert. Klinkt in eerste instantie overdreven, echter is erg handig als je kofferbak vol zit én het te gekke reserve wiel op de achterklep ontneemt je het zicht.

De Defender betreft een 5+2 zitter. De 3e zitrij is zelfs voorzien van stoelverwarming maar dan wel voor kinderen, want als volwassene heb je hier niks te zoeken.
Is dit gevaarte getransformeerd naar een luxe SUV? Naar iets wat je niet verwacht als je al jaren hiermee rijdt? Gevoel van status geeft die je zonder twijfel. Je kijkt op de wereld vanuit de cabine en het rijdt comfortbal en snel. Het luxe gevoel zoals in een Range Rover Vogue of Sport heeft die niet. En dat hoeft ook niet, want voor je het weet rijdt je dan onnodig voorzichtig op wegen die de Defender met gemak aan kan.

Het is goed dat deze Land Rover niet teveel een PC hooft trekker is geworden, het is niet nodig het leven zo eenvoudig te maken, een beetje werken kan geen kwaad.
Dit neemt niet weg dat hij door de luchtvering bijzonder comfortabel rijdt en je hem kunt uitrusten met alle gemakken van luxe auto’s van deze tijd.
Je kunt ‘m bomvol veiligheidsopties bestellen, allerlei camera’s en mocht je onverhoopt ‘s-nachts ergens stranden, dan bestel je er een daktent bij, kan gewoon!
Ook lane-assist zat op de test auto, maar die functioneert niet vlekkeloos. Deze auto is gebouwd voor twee handen aan het stuur want zowel op de Sahara als in de Hollandse Jungle heb je geen lijntjes, dat maakt meerdere veiligheidssystemen volstrekt nutteloos. Het is belangrijk een auto uit te rusten naar waarvoor die is bedoelt. Hoe vaak zie je een sportwagen met trekhaak? Exact.…volslagen nutteloos!

Gaat deze auto in Nederland veel verkopen? Dat valt te betwijfelen, althans niet op geel kenteken. Want ondanks dat er een hybride/benzine is……ja, daar schrok ik ook even af, er zit een behoorlijk sloot bpm op de niet-hybrides en de offroadmogelijkheden in ons land zijn beperkt.
De testauto betrof een P400 hybrid. Zeer fijn blok, 6 -in lijn met veel koppel en voor zijn gewicht van bijna 2,5 ton en aerodynamica van een baksteen schiet je evengoed in 7,1 sec naar de 100kmh. De top ligt op 191 kmh en geef je vol gas in de bocht….nee dat doe je hiermee niet, dan schuift de auto en schuif je van je stoel af. Het verbruik valt mee ondanks de kolos, bij 80 op de cruise control is 12km per liter haalbaar.

Concurrentie? Hmm tja….hangt er beetje vanaf hoe je dit bekijkt. Het meest in de buurt komen de Mercedes G-klasse en Jeep Wrangler. Maar de G-wagen kost significant meer, is een echt luxe SUV, maar kom je minder ver mee (nog steeds best een end) in het terrein en de Jeep is meer spartaans en fors goedkoper.
Je verwacht het in eerste instantie niet, maar de Defender kan je bestellen als Plug-in Hybrid vanaf €81.817. Deze 4-cilinder levert een gecombineerd vermogen van 404pk. Daarnaast heb je keuze uit een drietal mild hybride 6-cilinder diesel motoren, een gewone 4 cilinder benzine en de mild hybride P400 6-cilinder waarmee we hebben gereden. De test auto, en tevens duurste instapper, is er vanaf €114.101. Ga los in de optie-lijst, waaronder de trap naar het dak, een lier, dikkere wielen, snorkels etc…..dan kan je met een gerust hart €160.000 bij de dealer achterlaten.
De Defender is bedoelt voor degene die iets bijzonders wil en berijd is samen te werken met deze wagen. Je voelt dat je iets speciaals stuurt, dat geeft de beleving en maakt ‘m gaaf!

Tevens is die bijzonder geschikt als je zware trailers meesleept en houdt van het icoon in een nieuw jasje.

Door onze autojournalist Raymond Duipmans

Meer nieuws van WijopdeWeg