Interview

Bij Pieter Wolter gaan muziek, recruiten en ondernemen hand in hand

Pieter vertelt hoe en waarom hij The Music Recruiters heeft opgericht

pieter wolter music Recruiters

In 2016 trok Pieter Wolter van The Music Recruiters de stoute schoenen aan toen hij met zijn band Zitakula op Noorderslag stond. Hij liep op de directeur van Sena (Rechtenorganisatie voor uitvoerende muzikanten en producenten) af en stelde twee vragen. Een: Ik moet zo optreden, kom je zo kijken? Twee: Heb je een baan voor mij? En zo rolde Pieter de andere kant van de muziekindustrie in. Nadat hij in 2018 op LinkedIn liet weten dat hij beschikbaar was voor een nieuwe baan, kwamen er meerdere uitnodigingen van IT en finance bedrijven voor de functie recruiter. Na de vierde uitnodiging kwam het tot een gesprek en leek de functie hem wel wat, maar niet binnen die sectoren. Dus waarom niet in het diepe springen en zelf als recruiter beginnen binnen de muziekindustrie?

Van studie rechten naar recruiter in de muziekindustrie. Dat zijn nogal verschillende werelden. Wat kwam eerst, de liefde voor muziek of rechten?

“Absoluut muziek. Maar ik moest van mezelf iets studeren. Het zakelijke en het ondernemen zat ook altijd wel in mij en toen heb ik voor de studie rechten gekozen. Met deze studie is het wel zo dat je blij bent dat je het hebt gehaald, niet zozeer dat je ermee bezig bent. Misschien had ik beter bedrijfseconomie kunnen studeren, maar dat is achteraf gepraat. De studie rechten heeft me ook een hoop geboden en mijn manier van denken ook beïnvloed op een goede manier. Die bedrijfseconomie, daar ben ik nu bijvoorbeeld meer mee bezig. Niet via een studie, maar door mijn bedrijf. Sowieso heb ik het idee dat ik in de afgelopen vier jaar als ondernemer van The Music Recruiters, meer geleerd heb dan bij een gewone baan.”

The Music Recruiters is een jong bedrijf. Opgestart in 2019, vlak voor een lastige periode (pandemie). Hoe hebben jullie je hier doorheen geslagen?

“Goed. Het team bestaat nu uit vier mensen, maar in die tijd was ik nog alleen. Dus ik was heel flexibel en kon de kosten laag houden. Als solo- recruiter heb je niet met een enorme overhead te maken. Met mijn bedrijf heb ik me in die periode ook vooral gefocust op onderdelen van de muzieksector die niet zo zwaar te lijden hadden onder de pandemie. In de live-sector zijn bijvoorbeeld veel bedrijven omgevallen of tot stilstand gekomen. Streamingdiensten en meer digitaal georiënteerde bedrijven gingen natuurlijk door, er werd in die periode zelfs meer online geluisterd.”

Terugkijkend op die periode. Zijn er in die tijd samenwerkingen tot stand gekomen waar jullie extra trots op zijn?

“In die tijd is eigenlijk het fundament van ons klantenbestand ontstaan. Er was toen veel ruimte om een goede relatie op te bouwen. Dit doe je door te zorgen voor een goede intake en doorvragen. Zoveel mogelijk informatie nuttigen om ervoor te zorgen dat je de klant optimaal kunt bedienen. Sommige van deze klanten zitten in het buitenland en die heb ik tot op de dag van vandaag nog niet persoonlijk ontmoet, maar wel digitaal natuurlijk. Langsgaan op kantoor kon toen niet en digitaal konden we ons werk goed doen. Lijkt me wel leuk om dat nog een keer te kunnen doen.”

Terug naar het heden. Alles is weer mogelijk, letterlijk en figuurlijk. Hoe spelen jullie daar op in?

“Eigenlijk door door te gaan waarmee we bezig waren. We hebben gezien dat het concept werkt, ook in moeilijke tijden. Nu willen we graag het team uitbreiden en het concept voortzetten met meer naamsbekendheid. We kijken ook naar mogelijkheden in het buitenland.”

Wat bieden mogelijkheden als AI voor de toekomst van The Music Recruiters?

“We hebben hier wel al wat mee gespeeld. Maar voor ons voelt het beter om intensief en persoonlijk contact op te bouwen. Veel andere recruiters zullen dat ook zeggen, maar eerlijkheid, transparant zijn en creativiteit is voor ons oprecht heel belangrijk. We willen hier bij The Music Recruiters namelijk een langdurige relatie mee opbouwen. Dat doen we ook door eerlijk te zeggen dat een opdrachtgever misschien niet zo’n goede match is. Er moet wel een klik zijn, omdat wij van A tot Z begeleiding willen geven. Daarom is het ook zo belangrijk dat we de klant leren kennen. Liever minder klanten, maar goede resultaten dan andersom.”

Je speelt ook in de band Zitakula, horen we daar binnenkort nog niets van?

“Dat staat even op een laag pitje. Maar we bestaan 10 jaar en zijn wel bezig met nieuwe muziek. Het is nog niet zeker of en hoe we het uitbrengen. Eigenlijk heeft de pandemie ook dit proces versneld. De band bestaat uit negen mensen en we konden in die tijd niet bij elkaar komen om te oefenen. In de tussentijd zijn er door bandleden nieuwe bedrijven gestart, proefschriften geschreven en kinderen geboren. Dat zijn gebeurtenissen waardoor de focus ergens anders komt te liggen. Maar wie weet, het is niet zo dat we gestopt zijn.
Wel kunnen we in ieder geval terugkijken op een top tijd. Met Zitakula hebben we veel mooie momenten beleefd. Zo hebben we in Brazilië opgetreden, stonden we bij De Wereld Draait Door en hebben we in totaal meer dan 250 keer opgetreden. Maar zoals gezegd, wie weet hoor je nog wat van ons!”

Vorig bericht Initiatief DekaMarkt bespaart 1 miljoen kilogram CO2
Volgend artikel Haarlemse TommyTomato verhuist wegens stijgende groei

Nu op WijNoordHolland