Amsterdam, Het afgelopen jaar zijn de 4.977 Amsterdamse straten 31.373 keer opengebroken door graafwerkzaamheden. Dit blijkt uit het aantal graafmeldingen (Klic-meldingen) dat binnenkomt bij location intelligence specialist Sogelink (GOconnectIT).
Deze meldingen zijn verplicht vanuit de overheid en hebben als doel graafschade aan kabels en leidingen te voorkomen. Volgens de gemeente Amsterdam en Sogelink kan het aantal openbrekingen beperkt worden door betere samenwerking, planning en informatie-uitwisseling. Daarbij spelen netbeheerders, gravers en gebiedsbeheerders een cruciale rol.
Frustratie door afgesloten verkeersaders
De straten in Amsterdam die het afgelopen jaar (juni 2023 – juni 2024) het vaakst open lagen:
1. Hornweg (140 graafmeldingen)
2. Sloterweg (135 graafmeldingen)
3. Amstelveenseweg (132 graafmeldingen)
“Het feit dat wegen zo vaak open liggen, zorgt voor frustratie bij omwonenden en weggebruikers”, aldus Eric van den Beuken, Beleidsadviseur Openbare Ruimte bij gemeente Amsterdam. “Zeker als een straat zoals de Amstelveenseweg – een essentiële verkeersader – voor de zoveelste keer is opengebroken en iedereen moet omrijden. Daarom streven we naar een situatie waarin we in één keer de openbare ruimte, en de ondergrond, toekomstbestendig inrichten.”
Ook in andere Amsterdamse straten was het raak. Inwoners van 64 straten moesten meer dan 50 keer toezien hoe hun straat werd opengebroken. Er zijn ook straten – vooral de kleinere – die slechts één keer zijn opengehaald het afgelopen jaar, bijvoorbeeld het Zuiderkerkhof, de Mandemakerssteeg en de Bottelarijstraat.
Tegenstrijdige belangen gemeente, aannemers en netbeheerders
Een belangrijke uitdaging bij dit probleem is het belangenconflict tussen de gemeente Amsterdam, aannemers en netbeheerders. “Om Amsterdam leefbaar te houden, moet graafoverlast minimaal zijn”, licht van den Beuken toe. Maar waar de gemeente stuurt op “graafrust”, hebben netbeheerders een leveringsverplichting en een eigen, niet-integrale verantwoordingscyclus. “De levering van nutsvoorzieningen moet betrouwbaar en continu zijn. Ook moet de ondergrondse infrastructuur voldoen aan milieu- en vergunningseisen, en regelmatig onderhouden worden om storingen te voorkomen. Hiervoor moet de straat simpelweg open”, aldus Dennis van de Weerd, Commercial Marketing Lead bij Sogelink.
Betrouwbare informatie in één systeem
Om graafoverlast te voorkomen, is het essentieel dat zowel de gemeente, aannemers als netbeheerders maximaal gebruikmaken van betrouwbare informatie over de ondergrondse infrastructuur en werkzaamheden op elkaar afstemmen. In Amsterdam kan dit via het systeem Coördinatiestelsel Werken aan de Weg, waarin netbeheerders en Amsterdamse organisaties samenwerken om omgevingshinder maximaal te beperken. De afstemming van werkzaamheden wordt vastgelegd in een vergunning, zodat er – namens de gemeente – regie kan worden gevoerd op de gemaakte afspraken. Sogelink registreert, analyseert en visualiseert liggingsinformatie over de ondergrondse infrastructuur in Nederland. “De gemeente Amsterdam kan deze informatie gebruiken voor het Coördinatiestelsel”, zegt van de Weerd hierover.
Werkzaamheden tegelijkertijd
In de praktijk is de graafoverlast is er nog steeds, kijkend naar hoe vaak straten opengebroken worden. Sogelink ziet – ook in andere Nederlandse steden – netbeheerders vaak gasleidingen vervangen, terwijl de energietransitie in volle gang is. Tegelijkertijd wordt er glasvezel aangelegd en moet hemelwaterafvoer en -berging vernieuwd worden. Van de Weerd en zijn collega’s zijn van mening dat dit idealiter tegelijkertijd gebeurt. “Dit vermindert overlast, kosten en personeelsinzet”, legt van de Weerd uit.
Meer graafrust, minder verkeersdrukte
Ook de gemeente Amsterdam hoopt dat bij (weg)werkzaamheden de hinder en kosten beperkt worden. Van den Beuken: “We willen ondergrondse werkzaamheden het liefst bundelen en in één keer uitvoeren.” Zo kan de gemeente ook beter voorspellen waar verkeersdrukte kan ontstaan en hierop anticiperen. “We willen vervelende verkeerssituaties, zoals momenteel op de A2, voortaan voorkomen. Amsterdam spant zich dan ook in om samenwerking tussen partijen die wegwerkzaamheden uitvoeren te stimuleren.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl