Nieuws

Albert Heijn zet strategische stap met overname van online leefstijlplatform FoodFirst Network

De overname past in de reeks stappen die Albert Heijn zet om voeding en gezondheid meer centraal te stellen in haar proposities.


Foto: Yasmin Hargreaves; Overname FoodFirst Network: ondertekening door Rudolph van Veen en Irene Moors

Zaandam
FoodFirst Network, een online leefstijlplatform waar betaalabonnees advies en tips krijgen op het vlak van voeding, bewegen, slaap en ontspanning, blijft als zelfstandig merk bestaan. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Naar verwachting wordt de transactie in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond.

FoodFirst Network is het eerste volledig reclamevrije online leefstijlplatform van Nederland. De startup behoudt haar eigen merk en organisatie en blijft als zelfstandig platform actief. FoodFirst Network krijgt haar inkomsten uit betaalde abonnees die zo toegang verkrijgen tot het platform. Zij krijgen advies van specialisten over voeding, beweging, slaap en ontspanning, en daarnaast toegang tot recepten die helpen bij een gezonde levensstijl. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De overname van FoodFirst Network door Albert Heijn past binnen de strategische koers van de supermarkt om iedereen in Nederland te inspireren voor een gezonde leefstijl.

Nadat de transactie formeel is afgerond, gaan beide partijen de mogelijkheden uitwerken die het platform biedt voor iedereen in Nederland die toegang heeft of wil krijgen. De samenwerking biedt uiteraard ook kansen voor speciale acties voor Albert Heijn-klanten en de honderdduizend medewerkers van Albert Heijn.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Wij willen de supermarkt zijn die klanten helpt bij een gezondere levensstijl. Bijvoorbeeld met de introductie van veel gezonde producten zoals recent de pureersoepen, met transparante informatie over ingrediënten zoals suiker en vet, de introductie van een voedingswaardendashboard en natuurlijk ook met recepten op ons allerhande platform. Alle ingrediënten voor een beter leven geven dus, voor iedereen. FoodFirst Network past daarmee perfect bij onze ambitie. Samen kunnen we onze rol in Nederland ten aanzien van gezondheid verder invullen. Het platform en de kennis die wij met FoodFirst Network in huis halen is relevant voor onze klanten en voor ons als bedrijf. Ik verheug me dan ook op de samenwerking met het team van FoodFirst Network.â€

Managing Director van FoodFirst Network Jan Dekker: “Met deze stap krijgen wij in één klap een enorm bereik en dat past precies bij onze missie: zoveel mogelijk mensen helpen gezonder te leven. Het is heel gaaf om te horen dat Albert Heijn ons als belangrijke toevoeging aan hun propositie beschouwt – dat geeft ons een goed gevoel en het potentieel van ons platform groeit er exponentieel mee. Dat we binnen het AH-concern zelfstandig verder kunnen bouwen is natuurlijk een pré. Tegelijkertijd hebben wij veel zin in de samenwerking met de professionals van Albert Heijnâ€.

De afgelopen jaren heeft Albert Heijn veel stappen gezet op het gebied van gezonde voeding. Zo zijn de afgelopen jaren al honderdduizenden klontjes suiker uit producten gehaald met de ambitie één miljard minder suikerklonten te gebruiken eind 2020. Stap voor stap zodat klanten het verschil niet proeven. Ook introduceerde AH de suikerwijzer bij frisdranken, zuivel en ontbijtgranen waardoor je in één oogopslag ziet hoeveel suiker in een product zit. Vorig jaar introduceerde AH “Mijn Voedingswaardenâ€, een online tool waarin klanten exact kunnen zien hoeveel calorieën, suiker, zout, eiwitten en vezels zij hadden gekocht, inclusief gezondere alternatieven.

Vorig bericht Hemweg-terrein in transitie: crowdfunding zonnepark Amsterdam van start
Volgend artikel Pokon voor je bedrijf: Mastercourse Start-Up Scale-Up 2019

Nu op WijNoordHolland