Nieuws

Occasionverkoop in de lift, 175.000 ov-reizigers willen een auto kopen

Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand de op één na de hoogste occasionverkoop ooit, meldt brancheorganisatie Bovag


Dat komt omdat steeds meer mensen die voor de coronacrisis met het openbaar vervoer reisden, nu een alternatief zoeken. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 175.000 ov-reizigers een auto willen kopen.

Van de 1185 ondervraagde consumenten gaf de helft van de ov-reizigers aan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het merendeel (91 procent) heeft al een eigen auto. 8 procent zegt er een te zullen gaan kopen, dat komt neer op 175.000 personen. 1 procent (20.000 à 25.000 mensen) zegt te gaan leasen, huren of een auto te lenen.

2 miljoen

De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af. Dat is 5 procent minder dan de ruim 117.000 occasions vorig jaar mei, maar meer dan in die maand van alle voorgaande jaren. In 2018 ging het om ruim 108.000 stuks en daarvoor lag het verkoopniveau steevast onder de 100.000. Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna 14 procent. Intussen is de occasionhandel dus weer terug op het oude niveau. Doorgaans worden er jaarlijks bijna 2 miljoen occasions door consumenten aangeschaft, waarvan zo’n 65 procent bij de vakhandel en 35 procent bij andere particulieren. Als gevolg van de coronamaatregelen zou die grens van 2 miljoen dit jaar voor het eerst gepasseerd kunnen worden.

Warme broodjes

Algemeen Bovag-voorzitter Han ten Broeke neemt bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld waar: “Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.â€

Sloopregeling

“Dat de handel in tweedehands auto’s tussen particulieren onderling in de lift zit, heeft er natuurlijk mee te maken dat een frequente ov-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief. Als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentieâ€, aldus Ten Broeke. “Gelukkig zien we nu ook de professionele verkoop weer op gang komen, hoewel een slimme sloopregeling écht een economische stimulans zou geven en mensen beweegt om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.â€

Vorig bericht Portera lanceert applicatie voor veilige terugkeer naar kantoor
Volgend artikel Bertholt Leeftink (CEO) en Gerrit Zalm benoemd bij NRG en Pallas

Nu op WijNoordHolland