Nieuws

100% Digitaal is een grote verandering voor kwekers en kopers Aalsmeer, maar wel met voordelen

Directe transacties op de marktplaats Royal FloraHolland worden vanaf 1 januari 2021 alleen nog verrekend als ze digitaal zijn afgesloten via Floriday.


Aalsmeer
Directe transacties op de marktplaats Royal FloraHolland worden vanaf 1 januari 2021 alleen nog verrekend als ze digitaal zijn afgesloten via Floriday. Jefry van den Hoeven en Martin de Ruiter bereiden deze stap naar 100% Digitaal voor. Dat vraagt een andere werkwijze van kwekers en kopers, realiseren zij zich. Maar het levert ook voordelen op, tijdsbesparing bijvoorbeeld. Lees het interview en ontdek de voordelen, de aanpak en de ervaringen van kopers en kwekers met 100% Digitaal.

Via Floriday kan er sneller en efficiënter worden gewerkt en het helpt de sector om volledig te voldoen aan de in Europa aangescherpte financiële wetgeving. Jefry van den Hoeven en Martin de Ruiter (l) bereiden deze stap voor. Het vraagt van kwekers én kopers die zakendoen op de marktplaats van Royal FloraHolland om een andere manier van werken.

De voordelen van 100% Digitaal

Op het digitale platform Floriday beheren kwekers hun catalogus, aanbod en orders. Kwekers kunnen vanaf Floriday verschillende handelskanalen bedienen (Klok, Klokvoorverkoop, FloraXchange, FloraMondo). Zij hebben nog maar één plek waar zij hun aanbod opvoeren en van waaruit zij verkopen. Kopers krijgen straks ook één plek, waar al het aanbod samenkomt en zij hun orders direct kunnen plaatsen.

Martin de Ruiter (programmamanager 100% Digitaal): “100% Digitaal was al in opbouw. De Europese financiële wetgeving, waaraan Royal FloraHolland moet voldoen, versnelt dat. Onze uitdaging is alle ketenpartijen zodanige voordelen te bieden dat ze met Floriday willen werken. Die voordelen zijn er. Zo krijgen kopers inzicht in de status van hun bestelling. Niet meer nabellen waar de handel is, maar precies weten hoe laat die komt.”

Er zijn meer voordelen legt Jefry van den Hoeven (productowner Floriday) uit: “Kwekers voeren gegevens maar één keer in. De kans op fouten verderop in de afzet wordt heel veel kleiner. Kopers geven digitaal bestellingen door. Dat biedt real time helderheid over het nog beschikbare aanbod.”

Tijdsbesparing

100% Digitaal gaat kwekers en kopers tijd besparen, denkt De Ruiter. “Kwekers, die direct zaken doen maken straks een catalogus aan met commercieel aanbod van producten. Dat is nieuw voor hen en in eerste instantie meer werk. Maar ze hebben daarna geen werk meer om de transactie te realiseren.”

“Kwekers en kopers hebben nu veel mail- en belwerk. Vaak hoor je dat dat zo nuttig is. Kwekers zeggen dat ze er wat meer door verkopen. Kopers zeggen dat ze dikwijls een centje van de prijs afkletsen. De waarheid ligt wellicht in het midden. Bellen tussen kwekers en kopers kan natuurlijk altijd, maar dan over hoe je de onderlinge relatie versterkt en samen de eindklant beter bedient. Met klantspecifieke prijsstellingen, aparte levervoorwaarden en productspecificaties maakt Floriday kweker en koper écht partners.”

“Het voordeel van handelsbedrijven zit in de tijdwinst. Veel inkoperswerk is nu administratief werk. Dat wordt veel minder. Dus kunnen inkopers werken met langetermijnaanbod en echte leverancier-klantrelaties opbouwen. Dat versterkt de handel. Ook ontwikkelen we functionaliteiten die kopers echt gaan helpen in hun dagelijkse werkzaamheden. Voor lijnrijders ontwikkelen we een functie om snel online (met hun mobiele telefoon) direct bij kwekers in te kunnen kopen.”

Meer dan aanbodsplatform

“Je kunt er alle commerciële, logistieke en financiële details rondom transacties mee vastleggen”, zegt Jefry van den Hoeven. “Vanuit Floriday kun je aanbod straks direct verkopen, klokveilen, af tuin veilen of wat je maar kiest. Floriday is de nieuwe digitale infrastructuur voor de sierteeltsector, een set standaarden waarmee iedereen kan werken en kan communiceren. Floriday biedt nieuwe functionaliteiten, waardoor kwekers efficiënter gaan werken. Met het Floriday platform kun je straks ook termijnorders vastleggen.”

“Floriday en 100% Digitaal hebben ook consequenties voor softwarebedrijven. We hebben nauw contact met softwareleveranciers van wie velen functionaliteiten van Floriday gaan aanbieden”, vertelt Martin de Ruiter. “Hiervoor moet eerst een koppeling tussen Floriday en het softwarepakket gelegd worden, een zogenoemde API-koppeling. Kwekers kunnen dankzij die koppeling straks gewoon blijven werken in hun eigen softwarepakket.”

Hulp op maat

Goed, 100% Digitaal werken biedt dus allerlei voordelen. Maar voor het zover is moeten kwekers en kopers er mee leren werken. Daarbij gaat Floriday helpen, op maat. Martin de Ruiter: “De ene kweker werkt al meer digitaal dan de andere. Dat maakt 100% Digitaal werken voor de één moeilijker dan voor de ander. We bereiden iedereen optimaal voor. Vorig jaar gaven Floriday-experts al 150 workshops voor groepen van acht à vijftien personen, ook op de bedrijven zelf. Iedereen krijgt de hulp die nodig is. Wie niet gewend is om met de computer te werken, krijgt hulp bij het aanmaken en inrichten van zijn catalogus. Bel het support team en je klacht of opmerking gaat direct het ontwikkelteam in en wordt snel opgelost.”

“Net als voor kwekers bieden we kopers hulp op maat zodat zij aan het einde van het jaar 100% Digitaal kunnen werken. Om kopers van meer informatie te voorzien kunnen zij een informatiesessie bijwonen.”

Javado: ‘Bellen en faxen was al voorbij’

Inkoopmanager Fred Beekenkamp van Javado ziet zeker langetermijneffecten van 100% Digitaal via Floriday. “Op dagniveau wordt het lastiger om dingen bij te houden. Als kwekers hun prijs veranderen, laten ze me dat nu weten. Gebeurt dat in Floriday, dan moet me dat maar net opvallen. Maar wellicht ontstaat er meer tijd om betere contacten te leggen met kwekers over langetermijntransacties. En er is een efficiencyvoordeel. De gegevens zijn in één keer helder en compleet beschikbaar. Dat scheelt ons administratief werk.”

Nu doet Javado nog geen transacties via Floriday. Beekenkamp: “98% van ons aanbod krijgen we binnen via FloraXchange. Dat gaat 1 op 1 richting onze klanten via onze webshop en vervolgens krijgen wij 75% van onze bestellingen via deze webshop binnen. Daarvan bestellen wij dan weer 90% geautomatiseerd bij onze kwekers. Dat loopt na 1 januari 2021 dus via Floriday, wat op zich geen grote verandering is. Bellen en faxen was bij ons sowieso al voorbij. Je hebt nog wel eens contact over een order, een kleur of toegevoegde waarde. Sommige mensen vinden het misschien een nadeel dat dit straks niet meer kan. Maar je moet reëel zijn, niet elke uitzondering kan in een systeem worden opgenomen. Met wat goede wil komen we daar best uit.”

SV.CO: ‘Wij vinden dat dit moet slagen’

SV.CO wil het aanbod op 1 juli 100% Digitaal in Floriday hebben. “Buiten de sector gaan de ontwikkelingen door. Wij moeten mee”, zegt sales manager Raimond Hoogendoorn. “Daarom zetten we er druk op. We willen die deadline van 1 juli halen. Het echte werk zit in het ontwikkelen van softwaremodules, die aansluiten bij Floriday. Softwarebedrijven moeten de uitdaging aan gaan. Nu komt maar 30 à 40% van onze orders digitaal binnen. Wij vertellen onze klanten dat dit niet meer kan. Zij moeten in actie komen. Wij kennen inmiddels de voordelen. Tijd overhouden betekent meer omzet creëren. Tussen onze verkopers en de inkopers ontstaan relaties, die het bellen en overtypen van ordertjes ver te boven gaan. We kunnen klantspecifiek aanbieden, in een keer ons aanbod inbrengen en dat klantspecifiek maken in prijzen, producten en toegevoegde diensten. De klant speelt die informatie direct door naar zijn eindklant. Zo kun je als kweker inspelen op regionale vraag, want in Zweden vragen ze iets anders dan in Polen. Een verandering als deze komt alleen langs coöperatieve weg tot stand. Individueel lukt dat nooit. Wij vinden dat dit moet slagen en werken er graag aan mee. Samen creëren we een breed toegankelijk platform voor producten en diensten. Tegen wie bang is dat Royal FloraHolland onze informatie kan inzien, zeg ik: Royal FloraHolland heeft in het verleden bewezen op dat punt te deugen.”

Borst Bloembollen: ‘Uitvoeringsproblemen’

Menno Boots van Borst Bloembollen ziet zeker voordelen van 100% Digitaal via Floriday, maar ziet ook uitvoeringsproblemen. “Het digitaal aanleveren van aanbodsgegevens is op zich geen probleem, alleen is mijn EAB leverancier AntEater gestopt. Ik hoop dat Floriday mij tijdig een totaalpakket kan aanbieden. Een uitdaging is dat ik ook via Plantion en Veiling Rhein-Maas direct afzet. Kan Floriday voor die afzetkanalen ook betalingsopdrachten verzorgen? Pas als dat zeker is kan ik zonder mijn huidige EAB pakket.

Onze werkwijze hoeft niet te veranderen. Onze directe afzet loopt al voor 100% via Floriday. Onze klokhandel loopt er nog niet langs omdat functies daarvoor nog in ontwikkeling zijn. Ik hoop dat die bij de start van het volgende broeiseizoen (red. tulpen) beschikbaar zijn. Omdat wij goede contacten hebben met mensen van Floriday, heb ik daar wel vertrouwen in.

Het klopt dat 100% Digitaal je kan stimuleren om tot intensievere contacten met je afnemers te komen, maar dat moet je dan wel doen. Verder vind ik het een echte vooruitgang dat in een paar jaar tijd van de drie aanbodsbanken waarmee we werkten, er nog maar één over is. De overgang moet wel goed verlopen, anders kost het handel. En dat moeten we niet willen.”

Vorig bericht Schiphol bestelt mondkapjes voor gebruik op luchthavens
Volgend artikel Protocol Samen veilig doorwerken voor de uitzendbranche klaar

Nu op WijNoordHolland